۰۲۱-۸۷۷۰۰۹۱۳

اکوسیستم استارتاپی هلند

اکوسیستم استارتاپی هلند
۱۶ مرداد

شما با مطالعه این مقاله، پاسخ سؤالات زیر را خواهید دانست:

  • بررسی روش های مهاجرت به کانادا
  • مهاجرت کاری به کانادا
  • بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا
  • شرایط اخذ اقامت کانادا از طریق ویزای اسپانسری
  • اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه گزاری چگونه است
  • مهاحرت از طریق ویزای استارتاپ کانادا
  • بررسی مهاجرت از طریق ویزای توریستس کانادا
  • مهاجرت از طریق ویزای خود حمایتی کانادا

این مقاله توسط متخصصان اسمارت‌آپ ویزا و برای استفاده کارآفرینان ایرانی نگارش و منتشر شده است. هرگونه بازانتشار آن بدون مجوز از اسمارت‌آپ ویزا، مورد پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت.

اکوسیستم استارتاپی هلند یا استارتاپ دلتا

فرصت های اکوسیستم استارتاپی هلند شرایطی را برای علاقه‌مندان به زندگی و مهاجرت به این کشور پیشرفته اروپایی فراهم آورده است که نمونه مشابه آن را در کمتر کشوری می‌توان یافت. از سال 2015 که دولت هلند تصمیم به عملیاتی نمودن ویزای استارتاپی گرفت تا به امروز اکوسیستم استارتاپی هلند رشد چشمگیری داشته و این دولت از طریق طرح فرش نارنجی (Orange Carpet) خود به خوبی توانسته است از پس مدیریت استارتاپ‌های راه‌اندازی شده از سوی مهاجران در این کشور برآید. در صورتی که به دنبال اخذ ویزای استارتاپ هلند هستید؛ اما اطلاعات چندانی در ارتباط با اکوسیستم استارتاپی این کشور ندارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله از بلاگ موسسه مهاجرتی اسمارت آپ ویزا به دنبال بررسی و معرفی دقیق اکوسیستم استارتاپی هلند هستیم؛ پس با ما همراه باشید.

آمستردام چه نقشی در اکوسیستم استارتاپی هلند دارد؟

از آمستردام تحت عنوان پایتخت نوآوری اروپا یاد می‌کنند؛ شهری که از سال 2009 به طور جدی تلاش‌های خود را برای هوشمندسازی همه جانبه آغاز کرد و فرصت های استارتاپ در هلند را افزایش داد. جالب است بدانید که ایده‌های هوشمندسازی شهری برای نخستین بار در اروپا از سوی همین آمستردام معروف مطرح شد و پس از آن بود که چنین ایده‌ای به سایر کشورهای اروپایی گسترش پیدا کرد. نکته دیگر آن که لقب پایتخت نوآوری اروپا در سال 2016 یعنی حدوداً 1 سال پس از جدیت بخشیدن دولت به طرح‌های موجود در زمینه گسترش استارتاپ‌ها به آن اعطا گردید.

آمستردام را می‌توان قلب کارآفرینی در هلند معرفی نمود که توانسته است بیش از 10 شاخه از فناوری را تحت پوشش قرار داده و نقش کلیدی را در اکوسیستم استارتاپی هلند ایفا نماید. جالب است بدانید که اکوسیستم استارتاپی هلند که به آن استارتاپ دلتا نیز گفته می‌شود در همین بازه فعالیتی 9 ساله خود توانسته است به لیست 20 اکوسیستم برتر فعال در حوزه استارتاپ دست پیدا کند که در نوع خود موفقیت بزرگی برای این کشور است.

در آخرین رتبه‌بندی، آمستردام به دلیل ایجاد بستری مساعد برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران توانسته است رتبه سوم را در میان اکوسیستم‌های استارتاپی برتر قاره اروپا کسب نماید و از آنچه که از قراین مشهود است به نظر می‌رسد هلند حرکت خود به سمت تبدیل شدن به قطب نوآوری و تحول دیجیتال را سرعت بخشیده است. در سال‌های گذشته دولت هلند از استارتاپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی در آمستردام که موجب افزایش کارایی در فرآیندها می‌شوند بیشتر حمایت کرده و علت چنین امری را می‌توان در این سیاست جستجو کرد که این دولت در کنار رشد به دنبال سودآوری و اقتصاد سالم است که در حال حاضر به دلیل مورد توجه قرار گرفتن هوش مصنوعی، راه‌اندازی استارتاپ‌هایی در این حوزه می‌تواند بستری را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی بین‌المللی فراهم سازد.

مسئولیت کلیدی آن در نظارت بر فرآیندهای ویزای استارتاپ هلند

آمستردام به عنوان پایتخت هلند نقش مهمی در نظارت بر فرآیند دریافت ویزای استارتاپی برعهده گرفته است و طرح‌های مهاجرانی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوین در این کشور را دارند توسط آژانس کارآفرینی هلند (RVO) مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می‌گیرد. البته در صورتی که بتوانید نظر RVO را به سمت کسب‌وکار خود جلب نمائید در این حالت همکاری شما با شتاب‌دهنده‌ها و تسهیل‌گرها که سازمان‌ها و موسسات فعال در حوزه کمک به کسب‌وکارهای تازه راه‌اندازی شده هستند و تجربه قابل توجهی در حوزه کسب‌وکار شما دارند راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

دقت داشته باشید که آمستردام دارای سابقه بسیار طولانی در مدیریت مرکز تجاری پیشرو در جهان است و دقیقاً همین موضوع سبب شده تا بستر مساعدی برای پیشرفت آن دسته از افرادی که افکار مترقی و نوآورانه دارند، فراهم باشد. از طرفی نیز در آمستردام شاهد در نظر گرفته شدن مشوق‌های مالیاتی برای استارتاپ‌ها از یک طرف و وجود فرصت‌های پیشرفت متعددی همپون دریافت کمک از سرمایه‌گذاران فرشته، کمک‌های مالی دولتی، پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی و تسهیل‌گران برتر هستیم که همگی به شما کمک خواهند کرد تا به راحتی بتوانید هم ویزای استارتاپ هلند را دریافت کرده و هم کسب‌وکار جدید خود را توسعه دهید.

رویدادهای مهم در اکوسیستم استارتاپی هلند

اگر اکوسیستم استارتاپی هلند توانسته است به جایگاهی ویژه در میان اکوسیستم‌های استارتاپی دست پیدا کند این موضوع علاوه بر داشتن اینترنت پر سرعت و حمایت‌های دولتی به رویدادهای بزرگی که در این کشور در حوزه استارتاپ‌ها برگزار می‌شود نیز ارتباط دارد. در این رویدادها بسیاری از استارتاپ‌ها، متخصصان صنایع مختلف و همچنین سرمایه‌گذاران گرد هم آمده و همکاری و مشارکت خود با همدیگر را تقویت می‌کنند. از جمله رویدادهای مهم در اکوسیستم استارتاپی هلند می‌توان به کنفرانس (TNW)، StartupAnsterdam و Amsterdam Capital House اشاره کرد. از طرفی جنب و جوش زیاد رویدادها موجب شده تا اکوسیستم استارتاپی هلند 2024 به یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های همکاری بین استارتاپ‌ها تبدیل شود و از رویدادهایی که در سال میلادی جاری در ارتباط با استارتاپ‌ها در هلند برگزار خواهد شد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Amsterdam Big Business Tech & Entrepreneur Professional Networking Soiree
  • Startup Ideation Workshop: From Idea to Action
  • Investor & Startup Round Table Session
  • Venture Capital vs Venture Builders
  • Startup Fund Raising Program

مزایای اکوسیستم استارتاپی هلند

کشور هلند دارای پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار زیادی در ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی است و مردم این کشور به خوبی اهمیت استارتاپ‌ها را در رشد اقتصادی کشور خود درک کرده‌اند. براساس گزارش Mckinsey اکوسیستم استارتاپی هلند از این امکان برخوردار است که تا سال 2030 به ارزش بازار 400 میلیارد یورویی دست پیدا کند؛ به همین علت مردم این کشور عمدتاً در حال پرورش فرهنگ نوآوری و ریسک‌پذیری هستند. در کنار وجود چنین بستر مساعدی برای فعالیت استارتاپ‌ها شاهد مزایای دیگری نیز هستیم که در ادامه به برخی از این مزایای مهم اشاره می‌کنیم:

  • فراهم شدن بستری راحت برای اخذ اقامت دائم کشور پیشرفته هلند
  • فعالیت تعداد قابل توجهی از شتاب دهنده‌ها و تسهیل‌گرها در این کشور
  • فراهم بودن امکان استفاده از نیروی کار متخصص برای توانمندسازی استارتاپ
  • وجود رقابت قابل توجه در اکوسیستم استارتاپی هلند که زمینه پیشرفت را فراهم می‌آورد.
  • حمایت حداکثری دولت هلند از مهاجرانی که به دنبال ایجاد استارتاپ در این کشور هستند.
  • امکان استفاده از سرمایه بی‌انتهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری اروپایی و حتی آمریکایی برای رشد کسب‌وکار خود

شتاب دهنده (برتر) در اکوسیستم استارتاپی هلند

تسهیل‌گرها و شتاب دهنده‌ها در اکوسیستم استارتاپی هلند نیز همچون فعالیت شتاب دهنده‌ استارتاپ در سایر کشورها به حمایت از کسب‌وکارهای تازه تاسیس و استارتاپ‌ها می‌پردازند که این حمایت‌ها ممکن است در زمینه‌های متعددی همچون مدیریت عملیاتی کسب‌وکار، جستجوی سرمایه‌گذار برای شرکت مورد نظر، تحقیق، بازاریابی و حتی توسعه باشد. توجه داشته باشید که اگر به دنبال دریافت ویزای استارتاپ هلند هستید، داشتن یک شتاب دهنده معتبر که از سوی RVO مورد تائید قرار گرفته است، یکی از شروط اصلی موجود در مسیر پیش‌روی شما خواهد بود.

دقت داشته باشید که تبدیل استارتاپ از یک ایده به یک شرکت کار راحتی نخواهد بود و برای این کار باید از شتاب دهنده‌ها کمک بگیرید. از جمله شتاب دهنده‌های برتری که در هلند قادر هستند بودجه و منابع لازم را در اختیار شما قرار دهند عبارتند از:

  • The Dutch Startup Association: این شتاب دهنده در اصل یک سازمان غیرانتفاعی بوده که در طول سال‌های فعالیت خود نقش کلیدی را در دفاع از استارتاپ‌های هلندی ایفا نموده است. ماموریت اصلی این شتاب دهنده ایجاد محیطی مساعد برای رشد و شکوفایی اکوسیستم استارتاپی هلند بوده و همواره در این جهت حرکت کرده است.
  • nl.: این تسهیلگر که خود از حمایت‌های دولتی نیز برخوردار است، تلاش می‌کند تا با ارائه برنامه‌ها و پلن‌های متعدد به استارتاپ‌ها در جهت جذب استعدادها و همچنین تامین مالی کمک کرده و بستری را برای ارتباط با بازارهای بین‌المللی برای استارتاپ مورد نظر فراهم آورد.
  • Startup Bootcamp: این شتاب دهنده یکی از اولین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود که در اصل اروپایی است؛ اما علاوه بر اروپا در 4 قاره دیگر نیز فعالیت دارد. این شتاب دهنده با یک طرح 3 ماهه به استارتاپ‌های فعالیت در اکوسیستم استارتاپی هلند کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند از فرصت‌های موجود در جهت پیشرفت خود استفاده نمایند و از طرفی برای رشد بهینه این استارتاپ‌ها از دانش و ارتباطات خود نیز استفاده می‌کند و به دنبال ساخت یک شبکه تجارت جهانی پایدار است.

استارتاپ های موفق در هلند

استارتاپ های موفق در هلند را بشناسید

در حال حاضر حدود 4500 استارتاپ در هلند راه‌اندازی شده و با سرعت یافتن جذب سرمایه از طریق این استارتاپ‌ها شاهد راه‌اندازی 1000 استارتاپ به صورت سالانه در این کشور خواهیم بود؛ چنین سطح از پیشرفتی هلند را در کنار سوئیس و بریتانیا قرار خواهد داد. در میان این لیست طولانی استارتاپ‌ها برخی از استارتاپ‌ها موفق‌تر از رقبای خود ظاهر شده‌اند که برخی از آن‌ها را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد:

نام استارتاپ

سال تاسیس

محل تاسیس

حوزه فعالیت

Monumental

2021

آمستردام

تولید ربات‌های فعال در صنعت ساخت‌وساز

LionVolt

2020

آیندهوون

توسعه فناوری پیشرفته باتری حالت جامد

Insify

2020

آمستردام

تسهیل دریافت بیمه برای انواع کسب‌وکار

Source.ag

2020

آمستردام

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه گلخانه

QuantWare

2020

دلفت

تولید پردازنده‌های کوانتومی

Levenue

2021

بردا

فعالیت در حوزه امور مالی و پرداخت‌های آتی

Go Sharing

2019

نیووخین

ارائه گزینه‌های سازگار با محیط زیست برای سفر

Qphox

2021

دلفت

توسعه فناوری کامپیوترهای کوانتومی

استارتاپ های شکست خورده در هلند

در میان استارتاپ های موفق هلندی تعداد معدودی را نیز می‌توان یافت که به دلیل عدم داشتن اقبال و مدیریت صحیح به شکست منتهی شده‌اند. در ادامه می‌توانید چند نمونه از استارتاپ های شکست خورده را مشاهده کنید:

  • Yippe! : استارتاپی که توجه خود را بر روی ساخت افزونه‌ای برای کمک به خریدهای آنلاین متمرکز ساخته بود. این استارتاپ که در سال 2015 بودجه‌ای در حدود 60 هزار یورویی دریافت کرده بوده به دلیل برخی از تصمیمات اشتباه مدیریتی با کمبود بودجه مواجه شد و در نهایت ورشکست گردید.
  • Printr: این پروژه به دنبال راه‌اندازی یک کتابخانه دیجیتالی بود که در آن کاربران بتوانند مدل‌های خود را ویرایش و پس از اتمام کار مستقیماً آن را چاپ نمایند؛ متاسفانه این استارتاپ به دلیل عدم استقبال خوب از فناوری چاپ سه بعدی با شکست مواجه شد و تیم مدیریتی آن را متوقف کردند.
  • Tinker Travel: این شرکت که در حوزه حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری فعالیت داشت یکی از استارتاپ‌های جالبی بوده که با هدف ایجاد بستری برای حمل‌ونقل مقرون به صرفه و توسعه فرهنگ گشت‌وگذار ایجاد گردید که بعدها به دلیل سرمایه‌گذاری غیرمنطقی بر روی کدهای یاتا و تلاش برای گسترش زودهنگام خدمات خود در سفرهای هوایی با ورشکستگی مواجه شد.

برای تاسیس استارتاپ در یک کشور از کجا شروع کنم؟

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، اکوسیستم استارتاپی هلند را می‌توان یکی از اکوسیستم‌های پیشرو فعال در حوزه کارآفرینی به شمار آورد که بستر مساعدی را برای مهاجرت به این کشور نیز فراهم کرده است. البته باید توجه داشت که عضویت در چنین اکوسیستمی دارای نکات ظریفی است که در صورت عدم رعایت آن‌ها امکان اخذ ویزای استارتاپ هلند امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر به دنبال آن هستید که از طریق اخذ چنین ویزایی به کشور هلند سفر کنید؛ اما نمی‌دانید که از کجا شروع کنید، کافیست با شماره 02187700913 تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی اسمارت آپ ویزا که سال‌ها تجربه فعالیت در این زمینه را دارند، بهره‌مند شوید.

آنچه در کنارتان به سرانجام خواهیم رساند …

سوالات پر تکرار

آمستردام به دلیل پیشروی‌های چشمگیری که در دنیای فناوری داشته است و همچنین سیاست‌های حمایتی دولت هلند به یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع یک استارتاپ تبدیل شده است.

خیر این ویزا صرفاً به اشخاصی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند اختصاص پیدا کرده است.

بله بدون اثبات تمکن مالی کافی امکان دریافت ویزای استارتاپ وجود ندارد.

Rate this post
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.